Març 2021
ODA AL CALAIX
Tenim un objecte quadrat
que a l'estança està ficat,
el seu nom és el calaix
i a tots ens té enamorats.
És un company ideal en l'etapa que ens trobem,
habilitats adquirim i el nostre cos coneixem.
Possibilitats, opcions... diuen els adults,
per nosaltres és un "uauuuuuu" ben gruixut.
Un infant el pot veure com una muntanya,
l'altre, un niu on ficar-se,
cases, coves o castells,
mil opcions per aquest desig de sentir-nos grans i alhora petits.
Ets un punt de trobada,
un intercanvi de mirades,
ens dones equilibri, seguretat i coordinació,
avorrits? Noooooo, quina emoció!
Els adults en diuen "adquirir concepte d'espai",
Què abstracte si ens ho haguessin d'explicar!
Nosaltres en diem: jugar i jugar!
Dins, fora, amunt o avall,
cada dia ens vas reptant,
puja, baixa...ui! què tard!
ja és hora de marxar.
Quin plaer i quina alegria
d'haver aconseguit
tantes coses amb sentit.
Gràcies, CALAIX!
Febrer 2021
Gener 2021
La importància de la parla
Quan els infants comencen a desenvolupar el llenguatge, es creen petites converses entre ells.
L’adult que acompanya el grup aprofita situacions per oferir a cadascú dels infants una estona de conversa.
Aquest curs, donades les
circumstàncies que ens toca viure per la pandèmia, a les estances dels grans
tenim un grup més reduït d’infants.
Estem observant com els infants es concentren en el joc creant diferents nivells d’intercanvi i de conversa. El grup reduït ens permet estar molt presents en cada moment i situació per petita que sigui.
Els infants ens expliquen coses, ens pregunten, i nosaltres els acompanyem amb paraules i explicacions sense presses.
Es creen converses al lavabo, en els moments de transició, durant el pati, en els àpats, abans i després de dormir, etc.
Gaudir del temps per acompanyar aquests moments ens permet allargar les converses, escoltar i ser escoltat amb calma.
Les converses són riques en contingut. Tots tenen temps per expressar al seu ritme.
És el que diríem “Vida Slow”.
------------------------------
Novembre 2020
Juguem com si…
A l’estança dels esquirols, els infants satisfan les seves ganes de simbolitzar i d’explorar.
Durant el dia sempre hi ha algú que dedica una estona a obrir un llibre i observar amb atenció el seu contingut.
L’atenció, la mirada, l’ús del vocabulari o la postura corporal formen part implícita d’aquests moments.
El cotxes o trens ocupen raconets concrets que són ocupats per aquells infants que tenen l’impuls d’arrossegar-los pel terra, de deixar-los anar, de posar ninos a sobre...
La coordinació, l’ús d’onomatopeies o la imaginació del que es pot arribar a fer en formen part implícita d’aquests moments.
Els ninos, són atesos per algú que els alimenta, els vesteix o desvesteix, els passeja o els acarona per descansar.
Les bones atencions, la tendresa o la cura per l’altre en formen part implícita d’aquests moments.
A l’espai de la cuineta sempre hi ha algú parant taula amb plats i gots, tallant fruita, preparant i remenant o afegint espècies al seu menjar.
Els animals són manipulats, passejats per l’estança o per diferents superfícies.
El coneixement dels noms, l’observació o el joc imaginatiu del que poden arribar a fer, forma part implícita d’aquests moments.
Cada dia observem com els infants porten a terme els seus projectes d’acció. Com cada infant és capaç de traspassar en el joc el coneixement que té i va tenint del món que l’envolta i l’estat maduratiu en el que es troba.
------------------------------
Octubre 2020
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada